Profil | Afstemninger | Aktive Emner | Søg i forum | Hjælp
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

All Forums
 Divers.dk
 Diverse
 Uddannelsessystemer ( PADI / CMAS )
 New Topic  Reply to Topic
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jpj

Denmark
4 Posts

Posted - 04 Jun 2005 :  11:34:59  Show Profile  Reply with Quote
Uden at ville starte den evindelige diskussion om PADI versus CMAS, for den er vist ved at være noget slidt. Så har jeg kikket lidt på priser, det er da mindst lige så interessant.

Jeg er pt. OWD, og vil op på et niveau der svarer til en RESCUE i PADI regi.

Gennem de forskellige centre via PADI vil det koste mig omkring 5 - 6.000. Tager jeg en CMAS 2'er koster det mig knap 3.500 i en klub. Dertil kommer, at ture men en klub er væsentlig billigere end med et center, hvor man typisk betaler pr. dyk.

Og ja, naturligvis kommer det et klubkontingent til ( ca. 1000 Kr/år ), men jeg vil alligevel i en klub, så det er irrelevant.

Den prisforskel kan jeg sagtens bruge til andre ting ( f.eks grej [:D], eller et par blomster til fruen [;)] )

Jeg mener CMAS** modsvarer PADI's RESCUE, men hvor ligger de egentlige forskelle i selve uddannelserne, foruden at CMAS tager længere tid ?

torben

1 Posts

Posted - 20 Jul 2005 :  23:14:07  Show Profile  Visit torben's Homepage  Reply with Quote
Kursus indhold:
Teorien består af 4 lektioner og afsluttes med en skriftlig eksamen. Du gennemgår bl.a. :
Hjælp til selvhjælp.
Førstehjælps udstyr og dykkerrelateret førstehjælp
Forebyggelse samt ledelse af eventuelt opståede
nødsituationer og dykkerulykker.
Udstyr og udstyrets funktioner
Teori undervisningen afsluttes med en skriftlig eksamen som er tilrettelagt som "multiple choice" opgaver. For at bestå eksamen skal minimum 75% af dine svar skal være korrekte.
Rescue Diver kurset indeholder 5 træningsdyk hvor du gennemfører 12 træningsøvelser i havet. Du vil lære forskellige teknikker der tager udgangspunkt i din egen styrke, størrelsen på den nødstedte dykker samt forskellige miljø faktorer.
De afsluttende praktiske øvelser er tilrettelagt som et scenario, hvor du skal lede en redningsaktion. Vi forsøger at gennemføre dette scenario så realistiske som muligt.

læs mer på www.dykkerklokken.dk

med venlig hilsen torben

En god dykker er en der bruger sin fornuft
Go to Top of Page

Haakon

Denmark
28 Posts

Posted - 19 Aug 2005 :  09:49:25  Show Profile  Reply with Quote
De er litt forskjellige så de kan ikke sammenliknes direkte. Så vidt jeg husker skal man ha PADI AOWD, CMAS ** eller annen tilsvarende utdannelse for å kunne begynne på Recscue. Samtidig skal man ha PADI AOWD for å begynne på CMAS ** så som du ser er det ikke motsvarende kurser. Jeg synes Rescue Diver er det beste kurset i PADI-systemet da man får (alt etter instruktøren) en grundig gjennomføring i førstehjelp med diverse mer eller mindre avanserte hjelpemidler (som f.eks. hjertestarter). Jeg kjenner ikke CMAS ** godt nok til å kunne anbefale noe, men ta kontakt med din lokale CMAS-klubb og få en beskrivelse av hva kurset går ut på så du kan sammenlikne med Rescue Diver. Spør også om dine muligheter for videreutdannelse (både i CMAS og PADI).

Haakon

two is one - one is none
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
Jump To:
© 2000-05 Go To Top Of Page